• Zasady reagowania na przypadki podejrzenia, że małoletni doświadcza krzywdzenia

        • § 4.

          Zakres obowiązków odpowiedzialnych osób, zakres zadań poszczególnych pracowników szkoły w przypadku podejrzenia lub uzyskania informacji, że dziecko jest krzywdzone:

          1.  Dyrektor szkoły:

          1. przyjmuje zgłoszenie o krzywdzeniu lub podejrzeniu krzywdzenia dziecka;
          2. bierze udział w rozmowie z rodzicami lub opiekunami prawnymi;
          3. w sytuacjach podejrzenia przemocy domowej wobec dziecka podejmuje decyzję o uruchomieniu procedury „Niebieska Karta”;
          4. w przypadku, gdy dziecko doświadcza przemocy domowej lub jeżeli rodzice / opiekunowie prawni odmawiają współpracy ze szkołą składa wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu, w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia dziecka natychmiast zawiadamia policję; w sytuacji, gdy sprawcą przemocy jest osoba dorosła spoza rodziny zawiadamia policję; w przypadku, gdy sprawcą przemocy jest nieletni(a wcześniejsze metody postępowania szkolnego okazały się nieskuteczne) zawiadamia sąd;
          5. informuje o konsekwencjach prawnych stosowania przemocy;
          6. organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla dziecka;
          7. prowadzi nadzór nad prowadzeniem przypadku ucznia krzywdzonego;
          8. zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań, np. ułatwia konsultacje trudnych spraw ze specjalistami, organizuje szkolenia w zakresie reagowania na przemoc wobec dzieci.

          2.  Pedagog szkolny (koordynator ochrony małoletnich przed krzywdzeniem):

          1. przyjmuje i odnotowuje sprawę zgłoszenia przemocy w rodzinie;
          2. diagnozuje sytuację ucznia i jego rodziny;
          3. jest koordynatorem pomocy dziecku oraz jego rodzinie;
          4. przeprowadza rozmowy z dzieckiem oraz jego rodzicami lub prawnymi opiekunami;
          5. pozostaje w ciągłym kontakcie z wychowawcą i dyrektorem w sprawach dotyczących dziecka;
          6. pomaga pracownikom szkoły we właściwym postępowaniu względem ofiary przemocy;
          7. informuje rodziców o możliwych kierunkach wsparcia ucznia;
          8. pomaga rodzicom w zrozumieniu typowych reakcji dzieci na różnorodne sytuacje;
          9. kieruje dziecko lub/i rodziców do psychologa szkolnego oraz do placówek specjalistycznych (o ile zachodzi taka potrzeba);
          10. współpracuje ze specjalistami pomagającymi dziecku i jego rodzinie;
          11. gdy zaistniały przesłanki, uruchamia procedurę „Niebieskiej Karty” poprzez wypełnienie formularza „Niebieska Karta”;
          12. bierze udział w pracach zespołu interdyscyplinarnego opracowującego strategie działań względem całej rodziny, a w szczególności względem ofiary i sprawcy przemocy;
          13. dokumentuje podejmowane działania względem dziecka i jego rodziny
          14. opracowuje z zespołem interwencyjnym plan pomocy dziecku krzywdzonemu;
          15. dba o to, by na terenie szkoły znajdowały się powszechnie dostępne informacje o organizacjach i instytucjach pomagających ofiarom przemocy (adresy, telefony itp.);
          16. prowadzi i dokumentuje szkolenia dotyczące przygotowania personelu placówki do stosowania „Standardów ochrony małoletnich”.

          3.   Wychowawca:

          1. przyjmuje zgłoszenie o podejrzeniu przemocy w rodzinie ucznia, sporządza notatkę służbową
          2. powiadamia dyrektora szkoły i pedagoga szkolnego;
          3. może być osobą, która uruchamia procedurę „Niebieskiej Karty” poprzez wypełnienie formularza „Niebieska Karta”;
          4. w przypadku, gdy uczeń ma obrażenia przeprowadza go do miejsca udzielania pomocy;
          5. uważnie wsłuchuje się w relację dziecka, dba, by ofiara przemocy czuła się bezpiecznie;
          6. wzywa rodziców; 7) opracowuje w zespole interwencyjnym plan pomocy dziecku krzywdzonemu; 8) udziela stałego wsparcia dziecku oraz dyskretnie monitoruje jego sytuację w okresie późniejszym; 9) dba o realizację treści z zakresu bezpieczeństwa i profilaktyki w bieżącej pracy z uczniami;
          7. dba o to, żeby rodzice znali obowiązującą w placówce „Standardy ochrony nieletnich” i procedury zgłaszania zagrożeń, zachęca rodziców/opiekunów dzieci do angażowania się w działania na rzecz ochrony dzieci;
          8. uzyskuje od rodziców i opiekunów informacje zwrotne nt. realizacji w placówce „Standardów ochrony nieletnich”.

          4.   Nauczyciele:

          1. przekazują wychowawcy i pedagogowi szkolnemu informacje o tym, że podejrzewają przemoc wobec dziecka;
          2. sporządzają notatkę służbową;
          3. monitorują sytuację dziecka;
          4. mogą być osobami, które uruchamiają procedurę „Niebieskiej Karty” poprzez wypełnienie formularza „Niebieska Karta”;
          5. opracowują w zespole plan pomocy dziecku krzywdzonemu;
          6. dbają o realizację treści z zakresu bezpieczeństwa i profilaktyki w bieżącej pracy pedagogicznej z uczniami.

          5.   Pielęgniarka szkolna:

          1. dyskretnie, z poszanowaniem praw dziecka dokonuje obejrzenia obrażeń;
          2. udziela pierwszej pomocy przedmedycznej jeśli sytuacja tego wymaga;
          3. sporządza notatkę służbową.

          6.   Niepedagogiczni pracownicy szkoły:

          1. są uważni i wrażliwi na sytuację dzieci;
          2. reagują na objawy przemocy oraz niepokojące zachowania, których mogą być świadkami;
          3. zgłaszają obserwowane, niepokojące sygnały dyrekcji szkoły, pedagogowi szkolnemu lub wychowawcy
          1. Po uzyskaniu informacji, dyrektor Szkoły / pedagog / psycholog (do wyboru) wzywa opiekunów ucznia, u którego podejrzewa krzywdzenie i  informuje ich o podejrzeniu.
          2. Wyznaczona przez dyrektora Szkoły osoba (np. pedagog/psycholog) sporządza opis sytuacji szkolnej i rodzinnej ucznia na podstawie rozmów z małoletnim, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami oraz    opracowuje plan pomocy małoletniemu.
          3. Plan pomocy małoletniemu powinien zawierać wskazania dotyczące:

           

          1. podjęcia przez Szkołę działań w celu zapewnienia uczniowi bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,
          2. wsparcia, jakie zaoferuje uczniowi Szkoła,
          3. skierowania ucznia do specjalistycznej placówki pomocy, jeżeli istnieje taka potrzeba.

          7.   Zespół interwencyjny.

          1. W bardziej skomplikowanych przypadkach (dotyczących np. wykorzystywania seksualnego lub znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor Szkoły powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog/psycholog, wychowawca, dyrektor Szkoły, inni pracownicy mający wiedzę na temat skutków krzywdzenia ucznia lub o krzywdzonym uczniu.
          2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy małoletniemu, spełniający wymogi określone  w § 5 pkt 3 niniejszych Standardów, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga/psychologa szkolnego oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji.
          3. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłoszą rodzice/opiekunowie ucznia/ dyrektor Szkoły jest zobowiązany powołać zespół interwencyjny.
          4. Zespół, o którym mowa w punkcie 3, wzywa rodziców/opiekunów ucznia na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia  w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
          5. Sporządzony przez zespół interwencyjny plan pomocy małoletniemu wraz z zaleceniem współpracy przy jego realizacji przedstawiany  jest rodzicom/opiekunom przez  pedagog lub psychologa.
          6. Pedagog/psycholog informuje rodziców/opiekunów o obowiązku zgłoszenia przez Szkołę - jako instytucję - podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).Uwaga! Pracownicy Szkoły uczestniczą w realizacji procedury „Niebieskiej Karty”, w tym uprawnieni są do samodzielnego jej wszczynania.
          7. Po poinformowaniu rodziców/opiekunów małoletniego przez pedagoga/psychologa – zgodnie z punktem poprzedzającym –dyrektor Szkoły składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
          8. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie 3.
          9. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili rodzice/opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone– Szkoła informuje o tym fakcie rodziców/opiekunów ucznia na piśmie.
          10. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 3 do niniejszych Standardów. Kartę tę załącza się do dokumentacji ucznia w Szkole.
          11. Wszyscy pracownicy Szkoły i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu małoletniego lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.