ZALECENIA POSTĘPOWANIA DOTYCZĄCE OPIEKI NAD UCZNIAMI Z ANAFILAKSJĄ,
Anafilaksja to ciężka, natychmiastowa (rozwijająca się w ciągu od kilku do kilkunastu minut) reakcja alergiczna, która stanowi zagrożenie życia chorego.
1. Przyczyny:
Do najczęstszych przyczyn anafilaksji należy pokarm (np. mleko, jajko, orzechy arachidowe, soja i inne), leki i użądlenie przez owady błonkoskrzydłe. Obraz anafilaksji może wystąpić po wysiłku fizycznym (np. zajęcia wychowania fizycznego).
2. Objawy:
Gwałtowne pojawienie się po posiłku, podaniu leku, użądleniu, wysiłku fizycznym, co najmniej dwóch z poniższych objawów:
1) zaczerwienienie skóry lub pokrzywka;
2) silny świąd dłoni, stóp i całego ciała;
3) napad kaszlu;
4) obrzęk w gardle;
5) obrzęk języka;
6) duszność;
7) świszczący oddech;
8) brak kontaktu;
9) utrata świadomości.
3. Postępowanie:
1) wezwij zespół ratownictwa medycznego (nr alarmowy 112 lub 999) oraz powiadom rodzica ucznia – jeżeli możesz poproś o to inną osobę; w przypadku potrzeby, poproś dyspozytora ratownictwa medycznego o wskazówki, jak pomóc uczniowi;
2) w przypadku pojawienia się co najmniej 2 objawów, w miarę dostępności podaj autowstrzykiwacz lub ampułkostrzykawkę z adrenaliną (samodzielne podanie przez ucznia, pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania albo higienistkę szkolną lub nauczyciela po odpowiednim przeszkoleniu), w przednioboczną powierzchnię uda w 1/3 jego górnej części, w następujący sposób:
a) adrenalina we wstrzykiwaczu
– chwyć wstrzykiwacz tak, aby dłoń była zaciśnięta w pięść wokół wstrzykiwacza, a pomarańczowa końcówka była skierowana w dół,
– drugą ręką zdejmij niebieskie zabezpieczenie znajdujące się po przeciwnej stronie,
– trzymaj pomarańczową końcówkę ok. 10 cm od uda i przez ubranie przyciśnij mocno autowstrzywkiwacz do uda aż usłyszysz „klik” rozpoczęcia podawania leku,
– przytrzymaj ok. 10 sekund,
b) adrenalina w ampułkostrzykawce:
– zdejmij nasadkę igły, nie zdejmuj blokady na tłoku,
– wbij igłę w udo, nie podawaj przez ubranie, – naciśnij tłok aż poczujesz opór,
– przytrzymaj przez kilka sekund,
– wyjmij igłę;
3) pozwól uczniowi przyjąć dowolną pozycję ciała;
4) uważnie obserwuj ucznia i nie pozostawiaj jego bez opieki osoby dorosłej;
5) po podaniu adrenaliny sprawdź, czy uczeń posiada przy sobie inne leki przepisane przez lekarza do podania w przypadku wstrząsu anafilaktycznego; podaj zgodnie z zaleceniem, jeżeli jest to możliwe (uwaga, w przypadku utraty przytomności nie podawać leków w postaci doustnej);
6) w przypadku braku reakcji na podaną adrenalinę należy podać drugą i trzecią dawkę adrenaliny domięśniowo w odstępach 5–15 minutowych.