Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny

        • SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY

        • W roku szkolnym 2025/2026 szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizować będziemy pod hasłami: UCZEŃ AKTYWNY SPOŁECZNIE i FIZYCZNIE, UCZEŃ KULTURALNY oraz UCZEŃ BEZPIECZNY i HIGIENICZNY W SIECI. Naszymi celami kluczowymi będą: kształtowanie u uczniów właściwych postaw obywatelskich, społecznych i patriotycznych oraz umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia, budowanie postaw prozdrowotnych a także kształtowanie świadomości zagrożeń w środowisku szkolnym i lokalnym. Celem oddziaływań wychowawczych będzie również rozwijanie umiejętności odpowiedzialnego korzystania z Internetu w tym również sztucznej inteligencji, świadomości zagrożeń cyberprzestrzeni i budowanie etycznych postaw w przestrzeni cyfrowej. Niniejszy program opiera się na założeniu, że pierwszymi wychowawcami swoich dzieci są ich rodzice a nauczyciele wspomagają wszechstronny i harmonijny rozwój podopiecznych oraz działania wychowawcze i kompetencje wychowawcze rodziców. Realizując w roku szkolnym 2025-2026 szkolny program wychowawczo-profilaktyczny chcemy, aby nasza szkoła była bezpieczna, panował w niej klimat sprzyjający pracy uczniów i nauczycieli. Dążymy do tego, aby nasi uczniowie byli odpowiedzialni nie tylko za zdrowie i bezpieczeństwo swoje ale i innych, aby umiejętnie i bezpiecznie korzystali z zasobów sieci Internet oraz możliwości sztucznej inteligencji oraz aby angażowali się w aktywność społeczną i fizyczną. Program przeznaczony jest do realizacji przez wychowawców klas podczas godzin z wychowawcą we współpracy z nauczycielami wszystkich przedmiotów, psychologiem, pedagogiem, pedagogiem specjalnym pielęgniarką szkolną i pozostałymi pracownikami szkoły, w zależności od stanu zasobów, potrzeb klasy oraz przy współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Obowiązkiem nauczycieli wychowawców oraz specjalistów jest opracowanie, we współpracy z nauczycielami przedmiotów, planów wychowawczo-profilaktycznych klas na bazie szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.

          Nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 10 im. Janusza Korczaka w Wodzisławiu Śląskim realizując program dążą do budowania z uczniami relacji opartych na zaufaniu, prowadzą rozmowy, ucząc nawiązywania serdecznego kontaktu, sympatii, szacunku i tolerancji. Kształtują jednostki twórcze, kreatywne, zdolne do sterowania własnym rozwojem w szkole i poza nią. Nauczyciele pomagają uczniom lepiej rozumieć otaczający świat i zasadność własnych postaw, rozwijają umiejętności komunikacyjne, które umożliwiają dialog z innymi, wspierają rozwój indywidualny i społeczny ucznia, wskazują, jak i gdzie szukać sposobów radzenia sobie z zagrożeniami związanymi zarówno z poszukiwaniem własnej tożsamości, jak i wzorcami do naśladowania.

           

          I. Wprowadzenie

          Rokrocznie opracowywany Program wychowawczo-profilaktyczny Szkoły Podstawowej nr 10 im. Janusza Korczaka w Wodzisławiu Śląskim obejmuje działania wspomagające wychowanka w radzeniu sobie z trudnościami, które jednocześnie ograniczają i likwidują czynniki ryzyka mogące zaburzać jego prawidłowy rozwój i zdrowe życie. Program dostosowany jest do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska lokalnego. Integruje realizowane działania wychowawcze oraz profilaktyczne.

          Treści programów wychowawczo-profilaktycznych wynikają z przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. 2024 poz. 737 ze zm.), treści podstawy programowej kształcenia ogólnego, określonej rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.), rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach sytemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1449) oraz aktualnych w danym roku szkolnym podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa.

          II. Przy opracowaniu programów uwzględnia się:

          • obowiązujące przepisy prawa,
          • analizę dotychczasowych działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły,
          • analizę czynników ryzyka i czynników chroniących,
          • diagnozę oczekiwań rodziców przeprowadzoną badaniami na temat kluczowych celów wychowawczych stawianych przez rodziców w procesie wychowawczym na temat przyszłości ich dziecka oraz oczekiwań rodziców w stosunku do szkoły i szkolnych specjalistów w zakresie wspomagania dziecka w rozwoju,
          • ocenę potencjału i możliwości rozwojowych uczniów (na podstawie wyników egzaminu ósmoklasisty, wyników testów wewnątrzszkolnych, wyników olimpiad, konkursów i zawodów sportowych, wolontariatu, samorządności itp.),
          • możliwości i zasoby środowiska lokalnego,
          • zasoby szkoły: przygotowanie merytoryczne nauczycieli do podejmowania działań wychowawczych i profilaktycznych, zasoby materialne (boisko szkolne, pracownie, sala gimnastyczna), zasoby techniczne (wyposażenie pracowni), zasoby organizacyjne (wolontariat uczniowski)

          Działania wychowawcze określone w opracowywanych programach obejmują w szczególności:

          • tworzenie spójnego środowiska wychowawczego, w którym wartości i normy życia są zrozumiałe dla wychowanka, w którym wychowawcy współpracują, wspierając ucznia w integralnym rozwoju i osiąganiu pełni człowieczeństwa
          • współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów i wychowanków w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia,
          • kształtowanie hierarchii systemu wartości,
          • wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą, społecznością lokalną i ojczyzną,
          • kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
          • doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami, wychowankami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów lub wychowanków,
          • wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
          • kształtowanie u uczniów i wychowanków postaw prospołecznych, w tym przez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym oraz zaangażowaniu w działalność podmiotów,
          • wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.

          Profilaktyka to proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie i likwidowanie czynników blokujących i zaburzających zdrowe życie.

          Działania profilaktyczne określone w opracowywanych programach obejmują w szczególności:

          • wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych, niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków i substancji,
          • realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych programów zalecanych w ramach Systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego,
          • przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspokajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,
          • doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych.

          Działania wychowania i profilaktyki łączą wartości i normy, traktując (w ślad za zapisami ustawy – Prawo oświatowe) nauczanie i wychowanie jako respektowanie uniwersalnego systemu wartości, przyjmując zasady etyki jako uniwersalne. W nawiązaniu do tychże zasad etyki prowadzone są działania szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.

           

          III. MISJA SZKOŁY

          W naszej pracy wychowawczej z uczniami dążymy do tega aby kojarzono nas jako szkołę, która:

          • przekazuje uniwersalny system wartości oparty o patriotyzm, narodowe i kulturowe tradycje oraz poszanowanie godności drugiego człowieka,
          • budzi wrażliwość na prawdę, dobro, piękno i sztukę,
          • uczy pracy nad sobą i rozwija wiarę we własne możliwości,
          • uwrażliwia na drugiego człowieka i otaczające nas środowisko,
          • rozwija zainteresowania, talenty i twórczą aktywność,
          • przekazuje wysoki poziom wiedzy i kompetencji potrzebnych do kontynuowania nauki na wyższym etapie kształcenia,
          • uczy przestrzegania norm i zasad społecznych,
          • wspomaga rodziców w wychowaniu
          • dba o rozwój duchowy, emocjonalny, społeczny i fizyczny uczniów.

           

          IV. SYLWETKA ABSOLWENTA

          Dążeniem Szkoły Podstawowej Nr 10 im. Janusza Korczaka jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym, kierowania się uniwersalnymi zasadami takimi jak patriotyzm, narodowe i kulturowe tradycje oraz poszanowanie godności drugiego człowieka. Chcemy, aby nasi absolwenci umieli wykorzystać zdobytą w szkole wiedzę i umiejętności do podejmowania świadomych i odpowiedzialnych wyborów. Dążymy do tego, aby absolwent kończący szkołę posiadał następujące cechy:

          • okazywał szacunek innym,
          • szanował wartości patriotyczne i je upamiętniał,
          • znał kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły,
          • przestrzegał zasad kultury osobistej,
          • szanował pracę innych,
          • aby przestrzegał zasad prawnych, współżycia społecznego oraz by był przygotowany do pracy w grupie i umiał wypełniać powierzone mu role dla dobra grupy.
          • kierował się uczciwością,
          • był wolnym od nałogów,
          • posiadał wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych,
          • podejmował odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,
          • szanował potrzeby innych i był chętny do niesienia pomocy,
          • okazywał szacunek dla kultury (muzyka, sztuka, malarstwo, itp.),
          • korzystał z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystywał narzędzia i technologie informatyczne,
          • był samodzielny i odpowiedzialny.

          V. Programy określają wydzielone obszary działania:

          1. wychowawcze – promujące zdrowie psychiczne oraz wspomagające uczniów w rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, psychicznej, społecznej oraz aksjologicznej,
          2. edukacyjne – mające na celu poszerzanie wiedzy i umiejętności uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat kształtowania postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji,
          3. informacyjne – polegające na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń w cyberprzestrzeni, mających na celu kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych,
          4. profilaktyczne – wspierające uczniów: 

           - w rozwoju, poprzez podejmowanie działań ograniczających zachowania ryzykowne, 

           - w rozwoju umiejętności podstawowych i przekrojowych.

           

          VI. Uczestnikami programu są:

          Dyrektor szkoły:

          • dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły, stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w przedszkolu, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej,
          • organizuje szkolenia dla nauczycieli,
          • dba o zapewnienie bezpieczeństwa na terenie szkoły,
          • uczestniczy w procesie diagnozy zagrożeń szkoły oraz w oddziaływaniach wychowawczo-profilaktycznych,
          • sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
          • stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole, dbając o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
          • inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
          • stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
          • dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
          • nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.

          Rodzice:

          • współtworzą szkolny programu wychowawczo-profilaktyczny,
          • uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
          • uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,
          • współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
          • znają i akceptują program oraz czynnie współpracują przy jego realizacji,
          • przekazują i egzekwują stosowanie ogólnie przyjętych norm kulturalnego zachowania,
          • wdrażają dzieci do poczucia obowiązku i odpowiedzialności za własne postępowanie.

          Wychowawcy:

          • prowadzą w różnych formach szkolenia i konsultacje dla rodziców,
          • dążą w swojej pracy do integracji zespołu klasowego,
          • sprawują opiekę wychowawczą nad uczniami szkoły, a w szczególności tworzą warunki wspomagające ich rozwój i przygotowują do życia w rodzinie i w społeczeństwie,
          • poznają warunki życia i nauki swoich wychowanków,
          • uczą pozytywnego myślenia i stawiania na sukces poprzez rozwijanie poczucia własnej wartości,
          • realizują w toku pracy wychowawczo-profilaktycznej treści i cele niniejszego programu oraz nadzorują udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w swojej klasie,
          • diagnozują sytuację wychowawczą w klasie poprzez rozpoznanie indywidualnych potrzeb uczniów, współpracując w tym zakresie z pedagogiem specjalnym,
          • opracowują plan pracy wychowawczo-profilaktycznej dla klasy na dany rok szkolny, na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w szkolnym programie wychowawczo-profilaktycznym (uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów),
          • przygotowują sprawozdania z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy (dwa razy w roku),
          • zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
          • wykonują zadania jako członkowie zespołów wychowawczych zlecone przez przewodniczącego zespołu,
          • oceniają zachowania uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami i wewnątrzszkolnym systemem oceniania uczniów,
          • współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem szkolnym, pedagogiem specjalnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach.

          Nauczyciele

          Wszyscy nauczyciele realizują program wychowawczo-profilaktyczny, a w szczególności:

          • uwzględniają go przy realizacji klasowych planów pracy,
          • reagują na przejawy niedostosowania społecznego u uczniów,
          • wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb,
          • odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów podczas pobytu w szkole i poza jej terenem, np. na wycieczkach szkolnych, świadczą pomoc psychologiczno-pedagogiczną w bieżącej pracy z uczniem,
          • przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,
          • udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
          • kształcą i wychowują młodzież w duchu patriotyzmu i demokracji,
          • prowadzą rozmowy z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
          • kształtują u uczniów pozytywne myślenie i stawianie na sukces poprzez rozwijanie poczucia własnej wartości,
          • wspierają zainteresowania i rozwój osobowy uczniów.

          Uczniowie

          Wszyscy uczniowie szkoły są poddani oddziaływaniom programów:

          • otrzymują dość zachęty, aby uczyć się śmiałości,
          • w pełni aprobowani uczą się lubić samych siebie,
          • często słyszą słowa uznania,
          • uczą się stawiać sobie cele,
          • w poczuciu bezpieczeństwa uczą się ufać sobie i innym,
          • otaczani są rzetelnością i uczciwością, uczą się, czym jest prawda i sprawiedliwość.

          Rada pedagogiczna szkoły:

          • uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych,
          • opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego (w porozumieniu z radą rodziców),
          • opracowuje wspólnie z dyrektorem dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,
          • dokonuje ewaluacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.

          Psycholog i pedagog szkolny:

          • udzielają pomocy uczniom, którzy znajdują się w trudnej sytuacji życiowej, oraz uczniom, którzy padli ofiarą przestępczości,
          • w sposób zdecydowany reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim podejrzanym zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
          • współpracują z instytucjami w organizowaniu różnych form spędzania czasu przez uczniów, szczególnie z rodzin zaniedbanych środowiskowo,
          • współpracują z policją, z sądem dla nieletnich, z kuratorami (w razie zaistniałej potrzeby), z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
          • kształtują u uczniów i ich rodziców świadomość prawną w zakresie ponoszenia konsekwencji wynikających z popełnionych czynów,
          • udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów, prowadzą zajęcia terapeutyczne z dziećmi – indywidualne i grupowe, stosują profilaktykę zachowań ryzykownych wśród uczniów,
          • organizują spotkania i prelekcje dla rodziców na tematy związane z procesem nauczania i wychowania, udzielają wsparcia zgłaszającym się rodzicom w sytuacjach trudnych wychowawczo i losowo, współpracują z nauczycielami w zakresie procesu nauczania i wychowania uczniów,
          • prowadzą badania i działania diagnostyczne uczniów (indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych),
          • współpracują z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych.

          Pedagog specjalny

          1. współpracuje z nauczycielami grup lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
          • rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola, do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola (np.: rekomendowanie programów/projektów/innych działań, których celem jest aktywizacja dzieci z niepełnosprawnościami na terenie przedszkola), oraz dostępności o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 r. poz. 1062 oraz z 2022 r. poz. 975 i 1079) (tj. monitorowanie dostępności architektonicznej budynku, sprawdzenie, czy uczniowie z niepełnosprawnościami znają procedurę ewakuacyjną, monitorowanie strony przedszkola pod kątem tagów i opisów zdjęć),
          • prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
          • rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
          • określeniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka;
          1. pracuje w zespole ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej i współpraca z zespołem, który tworzą nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z uczniami w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienie temu dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
          2. koordynuje pracę zespołów nauczycieli pracujących przy WOPFU i IPET,
          3. wspiera nauczycieli grup wychowawczych i innych specjalistów w:
          • rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych dzieci lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
          • udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z dzieckiem,
          • dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych,
          • doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dziecka,
          1. udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów i nauczycielom, uczestniczy w spotkaniach z rodzicami dzieci w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w okresie w celu omówienia sytuacji i potrzeb dziecka, a także działań wspierających podejmowanych w domu,
          2. współpracuje, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami z:
          • rodzicami uczniów,
          • poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
          • placówkami doskonalenia nauczycieli,
          • innymi szkołami i placówkami,
          • organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci, uczniów,

          7) przedstawia radzie pedagogicznej propozycje w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły zakresie zadań o których mowa powyżej.

           

          VII. Diagnoza zagrożeń

          Szkoła Podstawowa nr 10 im. Janusza Korczaka w Wodzisławiu Śląskim każdego roku szkolnego przeprowadza diagnozę środowiska wychowawczego, analizuje potrzeby i zasoby oraz określa czynniki ryzyka i czynniki chroniące. W celu urealnienia sytuacji wychowawczej w szkole, a w efekcie profilaktycznej, korzystamy z:

          • badań ankietowych skierowanych do rodziców na temat atmosfery w szkole oraz warunków organizacji nauki w niej,
          • spostrzeżeń wychowawców na temat zachowań problemowych w klasie, ludzkich zasobów szkoły, tj. kompetencji kadry kierowniczej, kompetencji zawodowych nauczycieli, rozwijanych poprzez dodatkowe doskonalenie się, kompetencji szkolnych specjalistów (pedagoga i psychologa, psychoterapeuty, pielęgniarki szkolnej), kompetencji szkolnych realizatorów programów profilaktycznych, kompetencji specjalistów spoza szkoły – współpracujących z nią, rodziców oraz wolontariuszy.

          VIII. Ewaluacja programu

          Przebieg pracy wychowawczo-profilaktycznej i jej efekty poddawane są systematycznej obserwacji i ocenie. Informacje zwrotne pochodzące od uczniów, rodziców i nauczycieli służą doskonaleniu pracy i wyciąganiu wniosków na przyszłość. Najlepszych efektów można spodziewać się, gdy ewaluacji dokonuje się na podstawie obserwacji procesu wychowania. Ewaluacja programów jest przeprowadzana na zakończenie każdego roku szkolnego w celu oceny skuteczności działań i ich wpływu na środowisko szkolne. W ramach ewaluacji zastosowanie mają następujące narzędzia: 

          1.       Ankiety dla uczniów, rodziców i nauczycieli – ocena postrzegania bezpieczeństwa w szkole, poczucia bezpieczeństwa w Internecie i efektywności działań profilaktycznych. 

          2.       Analiza frekwencji i zachowań uczniów – ocena liczby incydentów związanych z przemocą fizyczną i cyberprzemocą. 

          3.       Wywiady z uczniami i nauczycielami – analiza jakościowa opinii i refleksji na temat bezpieczeństwa w życiu codziennym oraz bezpieczeństwa cyfrowego. 

          4.       Obserwacja – monitorowanie zachowań uczniów na przerwach i podczas zajęć świetlicowych w kontekście profilaktyki przemocy i cyberzagrożeń. 

          5.       Raport podsumowujący – pod koniec roku szkolnego zostanie opracowany raport z wnioskami z ewaluacji oraz rekomendacjami na przyszły rok. 

          Ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego, oceny rezultatów i efektywność prowadzonych działań dokona pedagog i psycholog szkolny. Z wnioskami z przeprowadzonej ewaluacji i oceny Rada Pedagogiczna zostanie zapoznana na zebraniu kończącym rok szkolny

          IX. Główne cele programu w roku szkolnym 2025-2026

          Program wychowawczo-profilaktyczny Szkoły Podstawowej nr 10 im. Janusza Korczaka na rok szkolny 2025/2026 ma na celu rozwijanie u uczniów postaw obywatelskich, patriotycznych, społecznych oraz prozdrowotnych, a także kształtowanie ich odpowiedzialności za siebie i innych w kontekście zarówno rzeczywistego, jak i wirtualnego świata. Program jest zgodny z podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025 i odnosi się do celów kluczowych:

          • Uczeń aktywny SPOŁECZNIE I FYZYCZNIE: kształtowanie właściwych postaw obywatelskich, społecznych a także prozdrowotnych.
          • Uczeń bezpieczny w życiu: Kształtowanie u uczniów umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia, budowanie postaw prozdrowotnych i społecznych oraz kształtowanie świadomości zagrożeń w środowisku szkolnym i lokalnym. 
          • Uczeń bezpieczny i higieniczny w sieci Internet: Rozwijanie umiejętności odpowiedzialnego korzystania z Internetu i sztucznej inteligencji, świadomości zagrożeń cyberprzestrzeni i budowanie etycznych postaw w przestrzeni cyfrowej oraz zasad higienicznego korzystania z sieci Internet. 

          Program realizowany będzie poprzez działania w czterech głównych obszarach:

          1. Edukacja zdrowotna
          2. Kształtowanie postaw społecznych i obywatelskich
          3. Wartości, normy i wzory zachowań
          4. Bezpieczeństwo, profilaktyka zachowań ryzykownych

          W oparciu o kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026, wnioski z nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2024/2025, opracowane przez pedagoga i psychologa czynniki ryzyka i czynniki chroniące, zostały wyłonione następujące obszary problemowe:

          • ochrona i wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa w szkole,
          • kształtowanie właściwych zachowań uczniów w sytuacji zagrożenia zdrowia czy życia, a w tym i sposobów udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej,
          • propagowanie idei wolontariatu, dzięki któremu dzieci i młodzież rozwijają swoją wrażliwość na los potrzebujących, bierze na siebie odpowiedzialność za własne życie i życie społeczne,
          • przeciwstawianie się obojętności wobec wszelkich przejawów zła, kształtowanie gotowości współdziałania i pomocy – dobroczynności, szlachetności, zaangażowania społecznego, dbałości o mienie własne i wspólne, profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień
          • Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci, rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie, poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.,
          • przygotowanie uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji, kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych,
          • Promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych, wspieranie aktywności fizycznej uczniów
          • Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.