- Wstęp
- Rozdział I Obszary Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.
- Rozdział II Słowniczek terminów.
- Rozdział III Czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia uczniów – zasady rozpoznawania i reagowania.
- Rozdział IV Zasady reagowania na przypadki podejrzenia, że małoletni doświadcza krzywdzenia.
- Rozdział V Zasady ochrony wizerunku ucznia i danych osobowych małoletnich.
- Rozdział VI Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w Szkole.
- Rozdział VII Monitoring stosowania Standarów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem w Szkole.
- Rozdział VII Przepisy końcowe.
- Zasady bezpiecznych relacji personel – nieletni.
- Zasady ochrony wizerunku małoletniego i danych osobowych małoletniego.
- Zasady bezpiecznego korzystania z sieci Internet i mediów elektronicznych w Szkole.
Obszary Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.
§ 1.
Standardy Ochrony Małoletnich tworzą bezpieczne i przyjazne środowisko Szkoły. Obejmują cztery obszary:
- Politykę Ochrony Małoletnich, która określa
- zasady bezpiecznej rekrutacji personelu do pracy w Szkole,
- zasady bezpiecznych relacji personel – nieletni,
- zasady reagowania w Szkole na przypadki podejrzenia, że nieletni doświadcza krzywdzenia,
- zasady ochrony wizerunku uczniów i ich danych osobowych,
- zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych,
- Personel – obszar, który określa:
- zasady rekrutacji personelu pracującego z dziećmi i młodzieżą w Szkole, w tym obowiązek uzyskiwania danych z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym o każdym członku personelu oraz, gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa, informacji z Krajowego Rejestru Karnego, a kiedy prawo na to nie zezwala, uzyskiwania oświadczenia personelu dotyczącego niekaralności lub braku toczących się postępowań karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego,
- zasady bezpiecznych relacji personelu Szkoły z małoletnimi, wskazujące, jakie zachowania na terenie Szkoły są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z uczniem,
- zasady zapewniania pracownikom podstawowej wiedzy na temat ochrony małoletnich przed krzywdzeniem oraz udzielania pomocy dzieciom i młodzieży w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
- rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci i młodzieży,
- procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia,
- odpowiedzialności prawnej pracowników Szkoły, zobowiązanych do podejmowania interwencji,
- zasady przygotowania personelu Szkoły (pracującego z uczniami i ich rodzicami/opiekunami) do edukowania:
- dzieci i młodzieży na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,
- rodziców/opiekunów uczniów na temat wychowania dzieci i młodzieży bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem,
- zasady dysponowania materiałami edukacyjnymi dla dzieci i młodzieży, dla rodziców oraz aktywnego ich wykorzystania,
- procedury – określają działania, jakie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia małoletniego lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu Szkoły, członków rodziny, rówieśników i osób obcych:
- zasady dysponowania przez Szkołę danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci i młodzieży (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia), oraz zapewnienia do nich dostępu wszystkim pracownikom,
- zasady eksponowania informacji dla dzieci i młodzieży na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numerów bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży,
- monitoring – obszar, który określa:
- zasady weryfikacji przyjętej polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem – przynajmniej raz w roku, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży,
- zasady organizowania przez Szkołę konsultacji z uczniami i ich rodzicami/opiekunami.