Szkoła Podstawowa nr 10 im. Janusza Korczaka w Wodzisławiu Śląskim po raz kolejny udowodniła, że nauka to nie tylko podręczniki i zeszyty, ale także kreatywność, praktyczne działanie i odwaga w prezentowaniu własnych pomysłów. W minionym tygodniu uczniowie szkoły zaprezentowali efekty swojej pracy w ramach podsumowania inicjatywy „Projektowy czerwiec”. Na korytarzach szkoły przygotowano imponującą ekspozycję prac projektowych, które powstawały przez ostatnie tygodnie w różnych klasach i w ramach wielu przedmiotów. Wśród zaprezentowanych projektów znalazły się zarówno prace indywidualne, jak i zespołowe, a ich różnorodność tematyczna pokazuje, jak szerokie możliwości rozwoju stwarza uczniom praca metodą projektu.
Jednym z najbardziej widocznych elementów ekspozycji były projekty geograficzne realizowane pod hasłem „Moja planeta”, w których uczniowie przedstawiali swoje wizje ochrony środowiska, zrównoważonego rozwoju i dbania o nasz wspólny dom — Ziemię. Prace zaskakiwały nie tylko pomysłowością, ale i dojrzałym podejściem młodych ludzi do tematów ekologii i globalnej odpowiedzialności. Nie zabrakło również projektów z pogranicza matematyki, techniki, geometrii i języka angielskiego. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się makiety i prezentacje zatytułowane „Mój idealny pokój”, w których uczniowie mogli połączyć swoje umiejętności matematyczne z praktycznym zastosowaniem języka obcego i kreatywnym myśleniem przestrzennym. Widać było, że młodzi projektanci nie mają wątpliwości, jak powinno wyglądać ich wymarzone miejsce do nauki i wypoczynku — a niektóre pomysły mogłyby spokojnie trafić do katalogów wnętrzarskich. Ciekawie został też zaprezentowany temat "Owadów i ich wpływu na życie człowieka". Autorzy prac zaprezentowali nie tylko ciekawe fakty z życia tych stworzeń, ale również ich wytwory, które mają wpływ na życie człowieka. Kolejnym ważnym elementem ekspozycji były projekty biologiczne, skupione na temacie zdrowia i aktywności fizycznej. Uczniowie w swoich pracach analizowali wpływ ruchu na zdrowie człowieka, udowadniając, że sport to nie tylko hobby, ale kluczowy element zdrowego stylu życia. Wśród projektów nie zabrakło też miejsca na rozrywkę z wartościowym przesłaniem. Uczniowie przygotowali autorskie gry matematyczno-ekologiczno-geograficzne, które bawią, uczą i pokazują, jak różne dziedziny wiedzy mogą się wzajemnie uzupełniać. Ekspozycję uzupełniały też graficzne obrazy lektur szkolnych, łączące literaturę, plastykę i wyobraźnię uczniów w oryginalnych interpretacjach znanych tekstów. Część projektów uczniów realizowana też była w trakcie obozów naukowych. Tam pracowano między innymi umiejętnościami społecznymi (TUS), czy choćby pochodzeniem i zastosowaniem bursztynu.
Praca metodą projektu to doskonały sposób na rozwijanie kompetencji przyszłości — umiejętności współpracy, samodzielnego poszukiwania informacji, kreatywności, a także odwagi w prezentowaniu własnych pomysłów. Cieszymy się, że nasi uczniowie z takim zaangażowaniem i pomysłowością wzięli udział w „Projektowym czerwcu”, udowadniając, że w każdym z nich drzemie nie tylko potencjał, ale i chęć twórczego działania.